Hyvinvointialueiden aloitus

Olen kiertänyt vaalikentällä eri puolella Pirkanmaata ahkerasti jo muutaman viikon. Eduskuntavaaleihin liittyvien asioiden lisäksi olen kuullut paljon kokemuksia hyvinvointialueen aloituksesta.

Usein olen kertonut ihmisille tiedon, että palvelut siirtyivät alueelle vasta vuoden 2023 alusta. Moni palaute on koskenut sosiaali- ja terveyspalveluja syksyn 2022 aikana. Tuolloin ne ovat kuitenkin olleet vielä kuntien palveluja.

Positiivista palautetta on tullut paljon, hoitoon pääsy on parantunut osassa kuntia. Erikoissairaanhoitoon pääsyä on helpotettu ja hoitoja on nopeutettu. Tämä on ollut todella hienoa kuulla. Paljon on kuitenkin parannettavaa, olemme vasta alkumetreillä.

Tärkeimpänä on löytää keino palauttaa henkilöstön luottamus siihen, että heidän työnsä on aidosti tärkeää ja toimintojen kehittämisessä heillä on merkittävä asema. Ilman motivoitunutta henkilöstöä emme voi onnistua. Kaikki hoito ja hoiva, sekä sosiaali- ja pelastuspalvelut lähtevät ihmisistä, jotka haluavat tehdä työnsä mahdollisimman hyvin kaikkien meidän hyväksi.

Parannettavaa on erityisesti Pirhan kotisivuissa ja ylipäätään tiedon saannissa. Kotisivuilta ei löydä tarvittavia tietoja, tästä olen osaltani erittäin pahoillani. Asia on tiedostettu ja korjattavana, mutta uudistus ottaa aikansa, toista kertaa ei voi tuoda keskeneräistä tai heikosti käytettävää järjestelmää asiakkaiden käyttöön.

Kaikille pirkanmaalaisille lähetettiin kotiin esite, jossa oli oleellista tietoa Hyvinvointialueuudistuksesta. Olen kuitenkin kuullut, että tiedote ei ole mennyt kaikkiin koteihin, joissa on laatikossa tai ovessa kielletty ilmaisjakelu. Tämä on todella harmillinen virhe, koska tiedote on ollut virallinen tiedote, joka olisi pitänyt jakaa joka kotiin. 

Olen Kangasalla lähettänyt muutamalle ikäihmiselle postissa ja tekstiviesteillä

puhelinnumeroita Pirhan palveluihin. Kukaan meistä luottamushenkilöistä ei kuitenkaan pysty huolehtimaan kaikesta tiedonjaosta asiakkaille, vaikka tahtoakin riittäisi – joten olen vaatinut esitteen uutta postittamista sellaisella saatteella, että se on jaettava kaikille!

Yksi iso kysymys on lääkäreiden lausunnot KELA:lle kuntoutuksen, terapian ja muiden palveluiden osalta. Jos lääkäreitä ei ole, ei lausuntoja saa, erityisesti nuorten psykiatrialla tämä on ongelma. Kela noudattaa lakia, vaikka tilanne on kriittinen. Tähän on löydettävä ratkaisuja vaikka sitten lakimuutoksilla. Tosin nuorten ongelmat eivät voi odottaa lainsäädäntöä, joten ratkaisu on löydettävä pikaisesti. Tämä asia on otettu todella vakavasti, samoin aikuispsykiatrian ongelmat. Yhteinen tahto on hoitaa nämä asiat kuntoon.

Kehitysvammaisten palveluohjauksessa on myös ongelmaa. Henkilöstöpula on merkittävä ongelma, mutta se ei lohduta yhtään itsenäisesti asuvaa kehitysvammaista, joka tarvitsee apua esim. laskujen maksuun verkkopankissa, tai muuhun asiointiin, jotta itsenäinen asuminen onnistuu.

Epäselvyyttä on myös hoitajakäyntien laskutuksessa. Erikoissairaanhoidon käynnit ovat olleet maksullisia päättäjille tiedotetun mukaan jo sairaanhoitopiirin aikaan, näitä maksuja ei ole kuitenkaan peritty. Nyt niitä on alettu periä ja tämä aiheuttaa hämmennystä. Tiedottamisella on tärkeä merkitys. Samoin meidän päättäjien pitää tähän asiaan perehtyä vielä uudelleen, koska asia ei ole ollut niin selvä, kuin olemme

ymmärtäneet.

Myös lääkärin puheluissa on erikoissairaanhoidossa ollut epäselvyyksiä. On puhelukäyntejä, joista ei mene maksua, lääkäri soittaa ja kertoo tuloksia tutkimuksista. Hoitopuhelussa kerrotaan hoito-ohjeita ja muuta tietoa, sekä keskustellaan potilaan hoidosta laajemmin. Tästä puhelusta peritään poliklinikkamaksu. Tämä on nyt yllättänyt monet ikäihmiset. Tässä myös tiedottamisella on oleellinen merkitys. Ihmisille on selvästi kerrottava, koska kyseessä on maksullinen palvelu, koska lisälaskua ei tule. Palvelumaksujen käytäntö on hyvin samanlainen kuin kuntien aikaan. Maksuja ei ole lisätty, eikä korotettu, joten sellaisia yllätyksiä ei pitäisi tulla. Laskutuksessa on ollut viiveitä – kannattaakin olla yhteydessä laskussa olevaan numeroon, jos mikään asia mietityttää. Nämä pitää hoitaa yhdessä, ketään ei saa jättää pulaan.

Näiden lisäksi olen saanut yhteydenottoja mm. omaishoidontuen myöntämisen kriteereistä, vammaisten kuljetuspalveluista ja palkkojen maksusta. Olen ollut yhteydessä näistä asioista vastaaviin viranhaltijoihin. He suhtautuvat vakavasti asiakkaiden palautteeseen ja tekevät parhaansa asioiden selvittämisessä ja

ongelmien ratkaisemisessa.

Oleellista uudistuksen onnistumisessa on nyt se, että rahoitusta ei leikata. Palvelujen painopisteen siirtäminen tavoitteen mukaan perusterveydenhuoltoon painottuvaksi ei onnistu ilman riittävää rahoitusta. Toimintatapojen muuttaminen pitää tapahtua maltilla ja asiakkaiden palveluista huolehtien niin, ettei kukaan putoa ja joudu kärsimään kohtuuttomasti.

Tarvitsemme tietoa, malttia ja yhteistyötä, jotta saamme tämän kaiken toimimaan ihmisiä palvellen koko Pirkanmaan alueella.

Aluehallituksen 1. varapuheenjohtaja,

Hanna Laine

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *